In groep 3 zijn we bezig om het spelend leren steeds meer vorm te geven. Omdat de overstap van groep 2 naar groep 3 best groot is, proberen we meer aan te sluiten bij de behoefte van de kinderen. In de kleutergroep leren de kinderen goede vaardigheden als het gaat om spel, hier willen wij in groep 3 meer gebruik van gaan maken.
In plaats van alleen maar werken achter een tafeltje en van de ene les in de andere klassikale les te vallen, gaan we steeds meer dingen bewegend en spelend oppakken.
Zo starten we 3 keer per week in de kring. Tijdens dit kringmoment doen we de dagopening en behandelen we sociaal emotionele thema’s en oefeningen. De andere 2 ochtenden starten we met inloop. De kinderen kiezen dan zelf een activiteit uit de werkkast waarmee ze aan het werk gaan. Hierdoor zijn kinderen meer intrinsiek gemotiveerd en komen zij beter tot leren.
Ook in de middagen wordt er meer vanuit spel gewerkt. Kinderen kiezen zelf in welke hoek zij willen werken. In de klas hebben we een rekenhoek, lees- en schrijfhoek, bouwhoek, kieskast met spellen, een grote boekenkast, kleurspullen en nog veel meer om mee te leren. We zien kinderen tijdens deze speel-werktijd ontspannen en leren tegelijk.