In groep 6 is vanmiddag, in circuitvorm, gewerkt met spellen van ’Met Sprongen Vooruit’. Hierbij werd er gewerkt aan de volgende doelen:
- getallen ordenen tot en met 260.
- lokaliseren van willekeurige getallen en inzicht krijgen in de opbouw van getallen in honderdtallen, tientallen en eenheden
- optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen t/m 81
- het gebruik van de nulregel bij deelopgaven
Ook werd er gebrainstormd over 2 denkvierkanten. Een denkvierkant is vier foto’s bij elkaar met de vraag: welke hoort er niet bij maar het leuke is dat er geen goed of fout antwoord is! De verschillen of overeenkomsten zijn te vinden op het gebied van taal/spelling en rekenen, bijvoorbeeld dezelfde beginletter of dezelfde spellingcategorie, maar ook op vlak van uiterlijke kenmerken of het gebruik van dat voorwerp.
Een aantal voorbeelden wat er vanmiddag uit is gekomen bij de denkvierkanten die zijn aangeboden:
- de aardappel, deze groeit in de grond en de rest aan een boom
- de appel, dit is de enige wat fruit is
- de dennenappel, omdat hij niet rond of halfrond is
- de kastanje, hij eindigt niet op appel
- tennis, kleine bal de rest is groot
- korfbal, heeft geen net
- basketbal, dit doe je alleen binnen
- voetbal, moet je schoppen en niet gooien
De kinderen hebben vanmiddag hard gewerkt maar ook veel plezier gehad met elkaar.